Jonge kinderen hebben van nature interesse in cijfers en getallen. Hierdoor ontwikkelen ze getalbegrip. Doordat kinderen nieuwsgierig zijn kun je thuis al regelmatig spontane tel-activiteiten organiseren. Grijp alledaagse situaties aan om met tellen te werken. Zoals bijvoorbeeld het opzeggen van 1 tot en met 10.
Waarom zijn cijfers belangrijk?
Alle kinderen leren vanzelf tellen om hoeveelheden aan te geven. Zoals: ‘Mag ik twee aardbeien?’. Een stap later komt het herkennen van de cijfers. Het kan per kind verschillen hoe je de cijfers aanleert. Het ene kind pakt het vanzelf op. Het begint vaak met het aanwijzen van een cijfer en het benoemen. Deze frequentie breidt zich vaak vanzelf uit. En soms is het nodig om spelenderwijs de cijfers te oefenen en dit regelmatig te herhalen. Beginnen met tellen kan al vanaf anderhalf jaar. Het echte getalbegrip zal pas later komen. En hoe ouder het wordt, hoe meer het begint te begrijpen wat getallen echt inhouden. Een goede basis van getalbegrip is van groot belang.
TWEE ARMENVOL heeft kaarten ontwikkeld met de cijfers 0 t/m 9 erop. Deze cijferkaarten hebben de mooie afgeronde hoeken gekregen, zodat deze goed bruikbaar zijn voor kinderhanden.
Spelen met cijferkaarten
Met de cijferkaarten kun je verschillende activiteiten doen. Leg bijvoorbeeld een aantal kaarten neer en vraag welke getallen je kind al kent. Als er een getal fout wordt benoemd, noem dan ook meteen welk getal het wel is. Je kan de cijfers weg leggen welke al worden herkend. En dan ook weer uitbreiden met nieuwe cijfers.
1. De cijferkaarten kun je plaatsen in de kaartenhouder. De cijferkaarten kunnen in de goede volgorde van de getallenrij gezet worden, om de structuur te herkennen. Lukt dit goed dan is terugtellen ook een uitdaging, of doortellen. Pak een kaart en welke getallen komen er daarna. Of welke getallen komen ervoor? Wie zijn de buurmannen van dit getal? Plaats de cijferkaarten door elkaar om de getal symbolen te oefenen. Door ze regelmatig aan te wijzen en door het kind te laten benoemen worden de symbolen eigen gemaakt.
2. Leg de cijferkaarten neer en geef de opdracht om bij elk cijfer een aantal voorwerpen te zoeken. Dit kan met verschillende soorten binnenspeelgoed, eten, maar ook heel goed buiten. Zoek maar eens 1 bloem, 2 stenen, 3 takjes, 4 blaadjes, enz.
3. Jonge kinderen schrijven graag na. Leg de kaarten buiten neer en pak stoepkrijt om de symbolen na te schrijven. Ook zou je meteen het juiste aantal stippen erachter kunnen zetten. Dit geeft betekenis aan het cijfersymbool.
4. Of kijk wat er gebeurt als je kinderen zelf met de kaarten en de fantasie aan de slag laat gaan. Juist dan worden er vaak mooie sprongen in de ontwikkeling genomen. En hoe fijn is het om dit als ouder te mogen aanschouwen?!
5. De cijferkaarten kun je ook gebruiken voor het aftellen van de dagen voor een verjaardag of voor de vakantie. Dit geeft duidelijkheid en daarmee ook rust.
Kortom, met een beetje creativiteit heb je samen eindeloos veel speelplezier!
De activiteiten hoeven maar een paar minuutjes te duren. Zolang je kind het leuk vindt en er zin in heeft. Het is belangrijk dat dit speels en spontaan wordt aangeboden. En fouten maken mag, probeer het door je kind zelf te laten verbeteren. Dit geeft zelfvertrouwen. Houd er rekening mee dat ieder kind anders is en ieder kind leert tellen in zijn eigen tempo. Maar hoe leuk is het om te zien dat je kind interesse heeft in cijfers en je daar op in kan spelen. Daarom de cijferkaarten van TWEE ARMENVOL.